Kolano – najskuteczniejsze interwencje fizjoterapeutyczne

Opis szkolenia:

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają najskuteczniejsze techniki fizjoterapeutyczne dla stawu kolanowego z różnych koncepcji: PNF, terapii manualnej – szkoły niemieckiej, Mulligana, Cyriaxa, FMS, tapingu, treningu medycznego. Podstawowym celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z dokładną diagnostyką kliniczną i propozycją skutecznych interwencji. Kurs ma przede wszystkim formę praktyczną i skierowany jest do fizjoterapeutów, którzy chcieliby poszerzyć swój warsztat o dużą liczbę nowych technik. Ponadto poruszane są zagadnienia bólu, stanu zapalnego, tworzenia testów funkcjonalnych, analizy chodu, diagnostyki obrazowej, ortotyki . Treść szkolenia poparta jest badaniami naukowymi. W trakcie szkolenia uczestnicy mają możliwość zobaczenia terapii prawdziwego pacjenta.

Zagadnienia poruszane na kursie

Dzień 1

• Anatomia i biomechanika stawu kolanowego.
  • Anatomia palpacyjna, badanie kliniczne, ICF, diagnostyka różnicowa stawu kolanowego, dzwonki alarmowe, praktyka w parach.
  • Interpretacja badań obrazowych.
  • Najczęstsze jednostki chorobowe: uszkodzenia więzadłowe, uszkodzenia łąkotek, choroby stawu rzepkowo-udowego, choroba chrząstki stawowej, gonartroza, złamania.
  • Interwencje chirurgiczne – korzyści i powikłania, omówienie najnowocześniejszych operacji wykonywanych w Polsce.
  • Protokoły postępowania fizjoterapeutycznego wykorzystywane w najlepszych ośrodkach na świecie.
  • Wybrane techniki terapii manualnej (odtwarzanie ślizgu, poprawa zakresu ruchu), elementy szkoły niemieckiej, Cyriaxa, koncepcji Mulligana, praktyka w parach.
  • Demonstracja terapii pacjenta.

Dzień 2

• Istota bólu i stanu zapalnego, sens fizykoterapii.
  • Wykorzystywanie testów funkcjonalnych oraz skal do określania celu fizjoterapii i motywowania pacjenta.
  • Analiza stawu kolanowego w trakcie chodu, przykłady torowania poszczególnych faz chodu.
  • Przywracanie zakresu ruchu, siły mięśniowej, koordynacji i stabilności wg koncepcji PNF, praktyka w parach.
  • Trening medyczny, budowanie stabilności, siły i wytrzymałości, od centrum ciała do części obwodowych, zabawa prostymi sprzętami i siłą grawitacji, odpowiedni dobór obciążeń i liczby powtórzeń, praktyka w parach.
  • Przegląd najnowszej literatury – mity i fakty, jak w prosty sposób stworzyć własne badanie kliniczne.
  • Techniki Mulligana, praktyka w parach.
  • Taping stawu kolanowego.
  • Zaopatrzenie ortopedyczne stawu kolanowego – najczęstsze pytania pacjentów – jak i kiedy dobrać odpowiednią ortezę lub stabilizator.