Mobilizacja struktur nerwowych

Cel kursu:
Poprzez ukierunkowany schemat leczenia nauczycie się Państwo badania i mobilizacji układu nerwowego, jak również rozpoznawania i leczenia sklejeń przylegających do siebie powierzchni.Druga część informacji wyprowadza treści kursu z pierwszej części - mobilizacji układu nerwowego, poprzez przedstawienie manipulacji nerwów. Nauczycie się Państwo określania i leczenia objawów wegetatywnych.Uzyskacie teoretyczną i praktyczną wiedzę, potrzebną do stworzenia strategii leczenia pacjenta z przewlekłym bólem, jak również ułożenia programu ćwiczeń dla nerwów obwodowych i opon rdzenia kręgowego,do samodzielnego wykonania przez pacjenta.

Cel nauczania:
Układ nerwowy zostanie przedstawiony w prosty i logiczny sposób, nauczą się Państwo rozróżniać struktury nerwowe i nie-nerwowe, stawiać dokładną diagnozę struktur nerwowych, a przede wszystkim  badać i leczyć obwodowy układ nerwowy różnymi technikami. Nauczą się Państwo, jak powstają przewlekłe bóle i jak się one z czasem „usamodzielniają”. Nauczycie się strategii terapii, mającej na celu adekwatne leczenie pacjenta bólowego i doprowadzenie do zatrzymania spirali bólu. Dodatkowo istotne są objawy wegetatywne. Aby je odpowiednio leczyć, konieczne jest znalezienie i wpłynięcie na centrum zaburzenia wegetatywnego. Dalszy aspekt obejmuje manipulacje nerwów obwodowych, które są stosowane na bardzo mocno zrośniętych nerwach.

Tło:
Aby szukać wyjaśnienia objawów pacjenta wzdłuż traktu nerwowego, powinno się na nowo przemyśleć dotychczasowe interpretacje i zmodyfikować hipotezy o przyczynie problemu.Układ nerwowy wplata się swoimi końcowymi gałęziami w każdą tkankę naszego ciała.Nawet jeśli pierwotna patologia znajduje się w tkance, może ona doprowadzić do ograniczeń ruchomości w układzie nerwowym. Poprzez testy napięcia i oporu można uzyskać informacje o tym, który nerw jest zajęty i gdzie występuję ograniczenie ruchomości.Neuromobilizację można zastosować w jednostkach chorobowych, które są związanez hypomobilnością układu nerwowego: przewlekłe bóle głowy, przede wszystkim po urazie typu smagnięcia biczem, migrena, problemy rwy kulszowej, przepuklina dyskowa, parestezje, zaburzenia wegetatywne, zespół cieśni nadgarstka i zaburzenia hormonalne.

Zawartość kursu:

Funkcjonalna anatomia i fizjologia układu nerwowego

• Neurobiomechanika
  • Wskazania i przeciwwskazania
  • Badanie przewodnictwa nerwowego
  • Badanie neurologiczne

Badanie i leczenie autonomicznego układu nerwowego

• Leczenie i neurofizjologia przewlekłego bólu
  • Rozszerzona manipulacja nerwów obwodowych, opon mózgowych i rdzeniowych
  • Ćwiczenia do samodzielnego wykonania przez pacjenta
  • Połączenie terapii manualnej (translacja) i neuromobilizacji
  • Testowanie ruchomości nerwów tułowia oraz kończyn górnych i dolnych