Terapia punktów spustowych–kurs kompaktowy

Ból pochodzenia mięśniowego („Myofascial pain“)
- nowy paradygmat w fizjoterapii bólu -

Bóle i zaburzenia funkcji mogą mieć różne przyczyny.
Wiele dolegliwości bólowych układu ruchu ma swoją przyczynę bezpośrednio w mięśniach.

Mięśnie jako pierwotna przyczyna bólu i ograniczeń funkcjonalnych były przez długi czas zaniedbywane. W minionych latach przede wszystkim pani Dr. Janet Travell i Prof. Dr. David Simmons z USA postawili mięśnie w centrum swojej pracy naukowej: mięśnie mają duży wpływ na zaburzenia układu ruchu i mogą bezpośrednio wywoływać zarówno ostre  jak i przewlekłe stany bólowe. Travell i Simmons wykazali, że opisane przez nich „mięśniowo-powięziowe punkty spustowe”, są bardzo często jako dominujący czynnik chorobowy, odpowiedzialne za ból i ograniczeniafunkcjonalne w układzie mięśniowo-szkieletowym.

Często poprzez przeciążenie lub traumatyczne naciągnięcie powstają w mięśniu obszary które są charakteryzowane przez hypoksję. W wyniku niedoboru tlenu, filamenty aktyny i miozyny nie mogą się w tym obszarze od siebie odłączyć (kompleks sztywności/Rigorkomplex). Te chorobowe miejsca w mięśniu są wyczuwalne palpacyjnie (punkty spustowe): prowokacją poprzez nacisk zostaje wywoływany ból, który często przenosi się w inne obszary ciała (Refered Pain). Nie tylko ból może być wywołany przez punkty spustowe, ale również parestezje, osłabienie mięśni bez pierwotnej atrofii, ograniczenie ruchomości, zaburzenia propriocepcji z zaburzeniem koordynacji i reakcje autonomiczne wegetatywne.
Suma objawów wywołanych przez pojedynczy aktywny punkt spustowy jest określana jako „mięśniowo-powięziowy zespół bólowy”.
Poprzez celową terapię punktów spustowych można z reguły usunąć patologię, nawet tą istniejącą od dłuższego czasu.

Opis kursu
Kurs przekazuje praktyczną i teoretyczną wiedzę dotyczącą terapii punktów spustowych jako zaburzonych centróww mięśniach.Oprócz lokalizacji, dokładnej palpacji i terapii tych punktów, przekazywane są również sposoby łączenia powyższych kroków z ogólnym schematem badania oraz różnicowanie pomiędzy mięśniowo-powięziowymi a  innymi przyczynami bólu.

Zawartość kursu
Podstawy teoretyczne.
Anatomia, palpacja, wywiad i diagnostyka dyferencyjna.
Badanie specyficzne i terapia.
Dyskusja o zespołach bólowych i zespołach zakleszczeń (np. bóle głowy, bóle pachwiny).

Informacje dodatkowe
Czas trwania: 4 dni, Skrypt w cenie kursu.
Język wykładowy: j. niemiecki

Tłumaczenie: j.polski