Możliwości zastosowania Kinesiotapinu

Filmowe prezentacje zastosowania i sposobu aplikacji taśm do Kinesio Tapingu:

Kinesiotaping u kobiet w ciąży

Kinesiotaping jest jedną z metod stosowanych w fizjoterapii. Ta stosunkowo nowa forma rehabilitacji ma w Polsce coraz większe grono zwolenników zarówno wśród terapeutów jak i pacjentów. Spośród wielu zalet stosowania kinesiotapingu na pierwszy plan wysuwa się bezbolesność, oraz bezpośrednie oddziaływanie głównie na warstwy powierzchowne, czyli skórę, (oczywiście działanie pośrednie obejmuje również układ limfatyczny, mięśnie oraz stawy). W przypadku ciąży właśnie te czynniki, czynią tę metodę bezpieczną zarówno dla mamy jak i rozwijającego się dziecka. Dodatkowo możliwość utrzymania aplikacji na skórze przez kilka, bez konieczności codziennych wizyt u fizjoterapeuty, czyni tą technikę wygodną i godną polecenia przyszłym mamom.

Ciąża jest wyjątkowym okresem dla kobiety i jej organizmu. Obok typowych, łatwo dostrzegalnych objawów jak nudności, żylaki, rozstępy skórne czy bóle głowy, pojawiają się zmiany biomechaniczne, które przyczyniają się do zaburzeń statyki i dynamiki organizmu. Jest to wynik głównie powiększającego się brzucha matki oraz rozluźnienia aparatu torebkowo – więzadłowego. W konsekwencji bardzo często występują bóle odcinka lędźwiowo – krzyżowego kręgosłupa, które nasilają się głównie w trzecim trymestrze ciąży, bóle stawów krzyżowo – biodrowych, nie rzadko również bioder i kolan. Równie częstą dolegliwością, są powstające obrzęki limfatyczne nóg oraz żylaki. Obrzęki są wynikiem zwężenia dróg odprowadzających limfę z rejonu miednicy, natomiast żylaki powstają na skutek zmniejszenia elastyczności żył pod wpływem hormonów, oraz utrudnionego odpływu krwi z żył miednicy. Dolegliwości te, dodatkowo nasilają się w momencie, gdy kobieta nadmiernie przybiera na wadze lub całkowicie rezygnuje z aktywności ruchowej, są również następstwem nabytych i nie leczonych przed ciążą dysfunkcji kręgosłupa. Najczęstszą poradą, którą słyszy kobieta ciężarna uskarżająca się na przedstawione dolegliwości, szczególnie w tych ostatnich miesiącach ciąży, jest po prostu „nic nie możemy zrobić”. To poniekąd zrozumiałe, wdrożenie leczenia bowiem, jest niemożliwe ze względu na brak bezpiecznego leku, również kinezyterapia, czyli leczenie ruchem w tej sytuacji jest znacznie ograniczona, i często nie przynosi oczekiwanych efektów, bywa też postrzegana przez matki jako ewentualne zagrożenie dla ciąży. Możliwości jakie niesie za sobą kinesiotaping właśnie w tej sytuacji wydają się być najbardziej korzystne, a przede wszystkim bezpieczne dla przyszłej mamy.

Działanie kinesiotapingu u kobiet w ciąży zostało potwierdzone badaniami autorstwa T. Senderek, S. Breitenbach, I. Hałas: „Kinesiotaping – nowe możliwości fizjoterapii kobiet w czasie ciąży”, przedstawiają one skuteczność tej metody w terapii obrzęków kończyn dolnych i bólów kręgosłupa lędźwiowo – krzyżowego. Stosowanie kinesiotapingu nie jest więc pokątną i ryzykowną metodą, niemniej, aby wykluczyć wszelkie obawy warto zapoznać się z powyższymi badaniami, które zostały opracowane przez specjalistów w tej dziedzinie.

Kinesiotaping stosowany jest przede wszystkim jako forma wspomagająca pracę mięśni brzucha, poprzez odpowiednią aplikację taśmy można zwiększyć lub zmniejszyć napięcie mięśnia prostego brzucha i mięśni skośnych zewnętrznych, czyli wspomóc funkcję mięśni posturalnych, które odpowiadają za prawidłową postawę. Utrzymanie prawidłowej postawy natomiast, jest profilaktyką bólu kręgosłupa lędźwiowego. Wybór techniki zależy zarówno od celu jaki chcemy osiągnąć jak również od odczuć pacjentki. Dodatkowym atutem tej aplikacji jest oddziaływanie na skórę, co może przeciwdziałać jej rozciąganiu i powstawaniu rozstępów.
Jednocześnie z tapingiem mięśni brzucha, stosuje się technikę wspomagającą i stabilizującą więzadła w okolicy lędźwiowo – krzyżowej, ta optymalna forma aplikacji przeciwdziała bólom kręgosłupa, gdyż symetrycznie wyrównuje napięcie mięśni odpowiadających za prawidłową postawę. Gdyby pacjentka nie zdecydowała się jednak na oklejenie okolicy brzucha, technika zastosowana tylko na kręgosłup powinna również przynieść korzystne efekty. Kinesiotaping aplikowany jest również na okolicę stawów krzyżowo – biodrowych, co poprawia przepływ limfy, a poprzez stabilizację minimalizuje bolesne ruchy.

W celu przeciwdziałania lub zmniejszenia obrzęków limfatycznych, plaster powinien zostać nałożony spiralnie wokół kończyny dolnej, obejmując udo, następnie łydkę, aż do stawu skokowego.
Kinesiotaping ma znaczące zastosowanie również po porodzie, aplikacja na powłoki brzuszne przyspiesza regenerację i poprawia krążenie w tym obszarze, natomiast plaster odpowiednio naklejony na piersi ułatwia produkcję mleka, ma również walor kosmetyczny [1,2,3].

Poprzez szerokie zastosowanie metoda kinesiotapingu, jest niezastąpiona w pracy z kobietami w ciąży. Takie możliwości wynikają nie tylko ze skuteczność, ale przede wszystkim na możliwość korzystania z niej w każdym trymestrze bez ryzyka powikłań dla mamy i dziecka.

Bibliografia

1. K. Zięba, „Kinesiotaping jako nowa forma fizjoterapii kobiet w okresie ciąży”, (materiały z kongresu), Głuchołazy 2006
2. T. Senderek, S. Breitenbach, I. Hałas, „Kinesiotaping – nowe możliwości fizjoterapii kobiet w czasie ciąży”, Fizjoterapia polska, 2005, Vol.5,Nr2,266-271
3. www.kinesiotaping.com (Kinesio Taping® Association)