Kurs informacyjny koncepcji Medycyny Ortopedycznej J.Cyriaxa

Dostępne terminy: 2021

Krótkie wprowadzenie

James Cyriax to brytyjski lekarz nazywany "Ojcem Medycyny Ortopedycznej" żyjący w latach 1904-1985. W 1929 roku po ukończeniu studiów rozpoczął praktykę lekarską w St. Thomas Hospital w Londynie, gdzie tworzył swoją metodę przez około 16 lat. W czasach, gdy badania obrazowe tkanek miękkich były niedostępne opracował skuteczną metodę diagnostyki i leczenia mechanicznych zaburzeń tkanek w obrębie kręgosłupa i kończyn. Pomimo tego, iż obecnie mamy do dyspozycji bardzo rozwiniętą diagnostykę obrazową, jego metoda nadal stanowi precyzyjne narzędzie diagnostyczne i terapeutyczne zarówno dla lekarzy jak i fizjoterapeutów w Europie na świecie.

Opis szkolenia

Medycyna Ortopedyczna wg dr Jamesa Cyriaxa jest metodą diagnostyki i leczenia uszkodzeń tkanek miękkich układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak degeneracja krążka międzykręgowego, uszkodzenia więzadłowe, mięśniowo-ścięgniste oraz zapalenia kaletek maziowych i stawów.

Diagnoza strukturalna, czyli dokładny opis uszkodzonej struktury, jest możliwy do sformułowania na podstawie wnikliwego wywiadu połączonego z usystematyzowanym badaniem funkcjonalnym. Diagnoza kliniczna często nie wymaga wykonywania dodatkowych badań obrazowych, jeśli w badaniu nie wykryto niebezpiecznych symptomów lub objawów. Badanie funkcjonalne jest tak skonstruowane, że pozwala badającemu na wczesne wykrycie dzwonków alarmowych, tzw. czerwonych flag, czyli symptomów i/lub objawów mogących świadczyć o obecności niebezpiecznych patologii wymagających dodatkowej diagnostyki obrazowej i/lub specjalistycznego leczenia.

Tylko precyzyjna diagnoza strukturalna umożliwia dopasowanie logicznego leczenia zwiększając szanse osiągnięcia sukcesu terapeutycznego.

Program szkolenia

• historia, ogólne założenia metody
  • diagnoza kliniczna – zasady ogólne.
  • bark – anatomia, badanie, dzwonki alarmowe, interpretacja badania stawów kończyn na przykładzie barku
  • techniki leczenia dla wybranych uszkodzeń mięśniowych
  • odcinek lędźwiowy – wprowadzenie, anatomia, wywiad, badanie, interpretacja badania klinicznego, dzwonki alarmowe
  • zarys leczenia zaburzeń mechanicznych kręgosłupa w koncepcji Cyriax

Cel szkolenia

Celem kursu jest wprowadzenie studentów oraz młodych fizjoterapeutów do metody Medycyny Ortopedycznej wg J. Cyriaxa.

Podstawą metody jest postawienie odpowiedniej diagnozy w celu podjęcia skutecznego leczenia.

Założeniem kursu jest wsparcie fizjoterapeutów w dostosowaniu odpowiednich metod leczenia do potrzeb pacjentów i ułatwienie decyzji o doborze odpowiedniego narzędzia pracy (metody) stanowiącego podstawę dalszego rozwoju i nauki na kierunku fizjoterapia.

Nabywane umiejętności

Uczestnik kursu poznaje:

• ogólne założenia metody Medycyny Ortopedycznej wg J. Cyriaxa,
  • zasady promieniowania bólu,
  • anatomię funkcjonalną barku oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • sposób interpretacji badania stawów i tkanek okołostawowych na przykładzie badania barku,
  • zarys koncepcji dyskowo-oponowej na przykładzie odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • sposób interpretacji badania kręgosłupa lędźwiowego.

Uczestnik kursu potrafi:

• wykonać badanie funkcjonalne (kliniczne) barku oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • wykonać wybrane techniki leczenia stosowane w Medycynie Ortopedycznej Cyriaxa,
  • rozpoznać najważniejsze dzwonki alarmowe (czerwone flagi) w trakcie badania barku i odcinka lędźwiowego,

Czas trwania: 2 dni

Ilość godzin edukacyjnych: 20

Liczba uczestników: 20

Zaliczenie/Egzamin: zaliczenie na podstawie frekwencji na zajęciach

Prowadzący: Instruktor OMI Global Rafał Januła

Dla kogo: studenci oraz fizjoterapeuci chcący rozwijać swoje umiejętności i pogłębiać wiedzę z zakresu fizjoterapii oraz Medycyny Ortopedycznej.