Badanie i terapia dorosłych z chorobami neurologicznymi - koncepcja BOBATH - kurs rozwijający |
||||
|
Główne założenia metody Bobath zostały stworzone przez fizjoterapeutkę Bertę Bobath i neurologa Karla Bobath już w latach 40. XX wieku. Przez lata była ona poddawana modyfikacjom, które powstały dzięki obserwacjom prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dzieci oraz osiągnięciom nauki w dziedzinie medycyny i neurofizjologii.
Obecnie jest to jedna z najpopularniejszych metod stosowanych w rehabilitacji dzieci i dorosłych na świecie.
Koncepcja Bobath obejmuje całościowe i zindywidualizowane podejście terapeutyczne mające na celu optymalizację regeneracji ruchowej i możliwości u osób z patofizjologią neurologiczną, która oparte jest na współczesnych naukach o ruchu i neurologii. Koncepcja wyznacza ramy dla analizy ruchu funkcjonalnego uwzględniając fakt, że zaburzenia neurologiczne wpływają na całą osobę. Interwencja terapeutyczna koncentruje się na przywróceniu typowego ruchu, minimalizując ruchy nietypowe i kompensacyjne, przy jednoczesnym uznaniu, że na problemy ruchowe wpływa również doświadczenie życiowe danej osoby występujące przed i po uszkodzeniu neurologicznym. W planowaniu terapii nacisk kładziony jest na całodobowe, multidyscyplinarne podejście w celu zwiększenia aktywności i uczestnictwa.
Celem usprawniania według koncepcji Bobath jest więc doprowadzenie pacjenta do maksymalnej samodzielności, na jaką pozwala uszkodzenie struktur Ośrodkowego Układu Nerwowego.
Terapeuta proponuje ćwiczenia dla całego ciała, a nie jedynie jego wybranych fragmentów, dzięki czemu pacjent jest dynamicznie aktywowany do udziału w terapii. Pomoc ze strony terapeuty należy dozować tak, aby zapewniała ona maksymalny, aktywny udział pacjenta w terapii, ale nie powodowała zbyt silnej, nieprawidłowej reakcji w wyniku wysiłku i stresu.
Głównymi założeniami koncepcji Bobath są:
- stosowanie odpowiednich technik postępowania, które wpłyną na obniżenie zbyt wysokiego napięcia mięśniowego lub podwyższenie zbyt niskiego napięcia mięśniowego,
- hamowanie odruchów patologicznych,
- wyzwalanie ruchów maksymalnie zbliżonych do ruchów fizjologicznych poprzez poprowadzenie i stymulację tych ruchów z punktów kontroli ruchu (m.in. głowy, obręczy barkowej, obręczy miedniczej),
- przeniesienie zdobytych umiejętności ruchowych na aktywności dnia codziennego.
Opis szkolenia
Szkolenie rozwijające „Badanie i terapia dorosłych z chorobami neurologicznymi - koncepcja Bobath” składa się z 5 dni, podczas których kursanci otrzymują możliwość pogłębienia swojej wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w pracy z pacjentami z zaburzeniami w obrębie Centralnego Układu Nerwowego.
Tematyka szkoleń rozwijających jest zróżnicowana i zależna od instruktora prowadzącego. Niezależnie od tematyki, szkolenie rozwijające musi zawierać dwa kluczowe aspekty: zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne. Instruktor musi zintegrować te dwa aspekty w taki sposób, aby uczestnicy szkolenia pogłębili swoje umiejętności rozumowania klinicznego w zakresie koncepcji Bobath.
Kluczowym elementem szkolenia jest także prezentacja wzorcowych terapii pacjenta przeprowadzanych przez instruktora (4 – 5 sesji) oraz obligatoryjna praca uczestników z pacjentami pod nadzorem instruktora (5 sesji), co umożliwia uczestnikom walidację ich umiejętności terapeutycznych.
Dla kogo jest przeznaczone szkolenie?
Szkolenie jest przeznaczone dla osób, które:
- pracują lub chcą pracować z pacjentami po uszkodzeniu Centralnego Układu Nerwowego (np. po udarach, stłuczeniach pnia mózgu, urazach czaszkowo-mózgowych, z SM),
- interesują się neurofizjologią i neuroanatomią,
- chcą poddać dokładniejszej analizie prawidłowy rozwój ruchu oraz zrozumieć patomechanizmy, które powstają po uszkodzeniu CUN,
- chcą poznać więcej sposobów torowania i stymulacji pacjenta do wykonywania aktywności w sposób jak najbardziej zbliżony do prawidłowego,
- chcą nauczyć się prowadzenia terapii w modelu 24-godzinnym przy zaangażowaniu rodziny i opiekunów pacjentów,
- ukończyły szkolenie podstawowe koncepcji Bobath
Ramowy program szkolenia*
- Zagadnienia teoretyczne:
- wprowadzenie do tematyki szkolenia;
- „Model Praktyki Klinicznej Bobath”;
- neurofizjologia związana z tematem szkolenia
- Zagadnienia praktyczne:
-
Badanie kliniczne i terapia
- demonstracje pacjentów prowadzone przez instruktora (badanie, terapia i ocena zgodnie z Modelem Praktyki Klinicznej Bobath)
- badanie, terapia i ocena pacjentów prowadzone przez uczestników szkolenia pod nadzorem instruktora
-
Sesje praktyczne:
- dogłębna analiza i facylitacja ruchu
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest poszerzenie dotychczasowej wiedzy oraz umiejętności uczestnika z zakresu pracy z osobami po uszkodzeniu Centralnego Układu Nerwowego zgodnie z Koncepcją Bobath, której głównym założeniem jest maksymalne usamodzielnienie pacjenta poprzez usprawnianie od poziomu struktury do poziomu aktywności i partycypacji.
Czego dowiesz i nauczysz się podczas szkolenia?
Uczestnik szkolenia:
- rozumie jak poziom upośledzenia może wpływać na obraz kliniczny pacjenta i poziom jego funkcjonowania
- inicjuje i wdraża strategie rozwiązywania problemów dla osób z zaburzeniami neurologicznymi
- wprowadza konkretne umiejętności, modyfikacje otoczenia i wykorzystuje wskazówki werbalne do poprawy samooceny pacjenta
- identyfikuje potencjał pacjenta i osiąga jego optymalne funkcjonowanie
- łączy wiedzę opartą na dowodach z dogłębną analizą ruchu w celu wspierania interwencji terapeutycznych
- dokonuje oceny odpowiedzi na leczenie, stosując odpowiednie mierniki wyniku.
Czas trwania: 5 dni
Liczba godzin: 35 (60 min.)
Liczba uczestników: 12
Egzamin/zaliczenie: zaliczenie na podstawie frekwencji na zajęciach (dopuszczalny czas nieobecności 1 godzina zegarowa) oraz oceny instruktora (podczas badania, prowadzenia terapii z pacjentami)
Akredytacja: Kurs jest akredytowany przez: Stowarzyszenie IBITA (International Bobath Instructors Training Association).
Dla kogo: dla fizjoterapeutów oraz terapeutów zajęciowych posiadających certyfikat kursu podstawowego uznanego przez IBITA
Informacje dodatkowe:
UWAGA! W przypadku nieobecności uczestnika na kursie zaawansowanym dłużej niż godzinę, certyfikat IBITA nie zostanie wydany.
Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne: ukończenie szkolenia podstawowego IBITA
Instruktorzy:
- Benedikt Bömer, Advanced Course Instructor, IBITA
- Marc Michielsen, Advanced Course Instructor, IBITA
Wybierz prowadzącego kurs i sprawdź datę oraz temat szkolenia :