| 
				 | 
			
				Przygotowanie do pionizacji i chodu dzieci. Analiza chodu | 
		|||
				
  | 
		
Opis kursu
Szkolenie „Przygotowanie do pionizacji i chodu dzieci. Analiza chodu” to autorski kurs wieloletniej, doświadczonej fizjoterapeutki dziecięcej, który powstał w oparciu o obserwację problemów i pracę z najmłodszymi pacjentami. Podczas szkolenia zostaną omówione zagadnienia z obszaru pionizacji i chodu, z którymi terapeuta dziecięcy spotyka się najczęściej w swojej praktyce i które mogą przysporzyć wielu wątpliwości.
Dzięki poznanym na szkoleniu metodom badania poprzez zabawę oraz motywowania dziecka (i jego opiekunów!), praca terapeuty stanie się o wiele łatwiejsza i bardziej efektywna. Szkolenie koncentruje się na zdobywaniu wiedzy poprzez praktykę, ćwiczenia i aktywne uczestnictwo. Szczególną uwagę poświęca się stawom kończyny dolnej, zaczynając od anatomii i biomechaniki, poprzez możliwe patologie aż do zaopatrzenia ortopedycznego i bandażowania. Na kurs zostanie zaproszony również mały pacjent, na przykładzie którego omówione zostaną wybrane zagadnienia.
W programie szkolenia przewidziany jest również czas na ewentualne pytania i wątpliwości co do pracy z dziećmi, które pojawiły się w trakcie dotychczasowej pracy.
Dla kogo jest przeznaczony kurs?
Kurs jest przeznaczony dla osób, które:
- pracują z pacjentami pediatrycznymi,
 - chcą nauczyć się jak dokładnie analizować rozwój motoryczny dziecka,
 - szukają metody na przeprowadzenie badania dziecka w sposób zabawowy,
 - chcą poznać analizę chodu i strategie terapii chodu oraz sposób przeniesienia tej wiedzy na praktykę kliniczną,
 - interesują się bodźcowaniem czucia głębokiego, powierzchownego oraz schematu ciała,
 - chcą nauczyć się w jaki sposób motywować dzieci i ich rodziny do regularnej pracy w domu,
 - poszukują informacji na temat bandażowania i zaopatrzenia ortopedycznego stosowanego u dzieci.
 
Ramowy program szkolenia:
- Omówienie założeń analizy chodu.
 - Warunki konieczne do pionizacji dziecka.
 - Kończyna dolna osie, zakresy ruchu, biomechanika.
 - Badanie fizjoterapeutyczne u noworodka z uwzględnieniem rozwoju motorycznego od 0 do 12 miesięcy, jako przygotowanie do wstawania i chodzenia.
 - Wprowadzenie: anatomia i biomechanika stopy (mięśnie, stawy); przygotowanie struktur do pionizacji i chodu.
 - Różnicowanie zaburzeń stopy z uwzględnieniem rozwoju motorycznego. Strategie terapii.
 - Strategia terapii, przygotowanie dziecka do pionizacji i chodu.
 - Różnicowanie zaburzeń biodra/badanie fizjoterapeutyczne.
 - Bodźcowanie czucia głębokiego, powierzchownego oraz schematu ciała.
 - Omówienie prawidłowego chodu i jego zaburzeń u dzieci – prezentacje filmowe, włącznie ze strategiami terapii.
 - Rozciąganie mięśni i bandażowanie stopy.
 - Podsumowanie, powtórki, pytania.
 
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest nauka analizy chodu, rozwoju motorycznego dziecka, przeprowadzania specjalistycznego badania funkcjonalnego i różnicowania zaburzeń w celu prawidłowego zaplanowania procesu przygotowania dziecka do pionizacji oraz chodu.
Czego dowiesz i nauczysz się na kursie?
Uczestnik kursu potrafi:
- przeprowadzić badanie fizjoterapeutyczne dzieci w wieku od 0 do 12 miesięcy oraz od 12 do 24 miesięcy;
 - określić stan rozwoju motorycznego w określonych miesiącach;
 - przygotować struktury kończyn dolnych, górnych i tułowia do pionizacji i chodu;
 - powiększyć zakresy ruchu poprzez mobilizację stawów i rozciąganie mięśni;
 - określić formę zaburzenia w pionizacji i zaplanować terapię pozwalającą na usprawnienie i wyleczenie zaburzenia
 - wykonać stymulacje czucia głębokiego, powierzchownego oraz schematu ciała;
 - dokonać analizy sekwencji ruchowych potrzebnych do chodu w oparciu o rozwój motoryczny dzieci;
 - wykonać badanie różnicowe stawów biodrowych, skokowych i kolanowych;
 - zmotywować dzieci i rodziców do treningu chodu;
 - przygotować stopę do obciążenia (pionizacja);
 - wykonać podstawowe techniki bandażowania stopy u małych dzieci;
 - zaplanować właściwą terapię dostosowaną do potrzeb pacjenta;
 - dobrać podstawowe zaopatrzenie ortopedyczne.
 
Czas trwania kursu: 4 dni
Liczba godzin edukacyjnych: 30
Liczba uczestników: 20
Egzamin/zaliczenie: Zaliczenie na podstawie frekwencji na zajęciach.
Akredytacje: brak
Dla kogo: dla fizjoterapeutów
Informacje dodatkowe:
Każdy uczestnik powinien być wyposażony w szmacianą lalkę z ruchomymi stawami, do ćwiczeń podczas kursu.
Instruktor:
| 
				 | 
		
| 
				 
					Sabina Lizak  | 
		
                    
                            
                            