Rehabilitacja w zaburzeniach rozwojowych niemowląt |
||||
|
Opis kursu
Pierwszy rok życia jest dla dziecka kluczowym momentem rozwoju. W tym czasie o 50% zwiększa się jego wzrost, a już w 3-4 miesiącu podwaja też jego waga. Na podstawie obserwacji tysięcy niemowląt określono pewne „punkty”, które powinno osiągnąć dziecko w poszczególnych miesiącach, aby można było mówić o jego prawidłowym rozwoju motorycznym. Niestety u niektórych dzieci obserwowane są też odstępstwa od wyznaczonych ram, które czasem są wynikiem wrodzonej choroby, a czasem nieprawidłowej codziennej pielęgnacji. Przejawiają się obniżonym lub podwyższonym napięciem mięśniowym, co przekłada się bezpośrednio na funkcje motoryczne. Niezależnie od przyczyny istnieją metody, które pozwalają pracować z takimi dziećmi w celu maksymalnej poprawy zaburzonego napięcia.
Kurs „Rehabilitacja w zaburzeniach rozwojowych niemowląt” to szkolenie skierowane do osób pracujących z najmłodszymi pacjentami. Dokładna znajomość prawidłowego przebiegu rozwoju motorycznego jest podstawą do zauważenia i stwierdzenia ewentualnych patologii. Podczas kursu omawiane są poszczególne miesiące życia dziecka z uwzględnieniem możliwych zaburzeń oraz związanych z nimi kompensacjami, a także metod radzenia sobie z nimi. Rozwój motoryczny jest analizowany z perspektywy różnych pozycji – od leżenia, przez siad aż do chodu. Istotnym elementem kursu jest nauka prawidłowej pielęgnacji i noszenia dziecka, a także omówienie wykorzystywanych przez rodziców sprzętów do codziennej opieki.
Dla kogo jest przeznaczony kurs?
Kurs jest przeznaczony dla osób, które:
- pracują z pacjentami pediatrycznymi,
- interesują się rozwojem motorycznym dziecka zdrowego i z zaburzeniami,
- poszukują metod pracy w przypadku dzieci z nieprawidłowym napięciem mięśniowym – hypotonią i hypertonią,
- chcą poznać prawidłowe nawyki podczas opieki i pielęgnacji dziecka,
- chcą poznać najczęstsze kompensacje, które przejawiają niemowlęta,
- chcą nauczyć się prawidłowego badania, formułowania celu terapeutycznego i planowania terapii u dzieci.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie do analizy rozwoju motorycznego dziecka.
- Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka 0 – 6 miesięcy, ocena i analiza ruchowa.
- Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka 6 – 12 miesięcy, ocena i analiza ruchowa.
- Najczęstsze zaburzenia rozwoju motorycznego 0 – 12 miesięcy - najczęstsze diagnozy, m.in. asymetrie, podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe (np. w MPD, zespole Downa itp.)
- Dziecko wiotkie 0-6 miesięcy – ocena i badanie wiotkości, najczęstsze kompensacje ruchowe, cele, planowanie i możliwości terapii, konsekwencje i przebieg rozwojowy wiotkości.
- Dziecko spastyczne 0-6 miesięcy – ocena i badanie spastyczności, najczęstsze kompensacje ruchowe, cele, planowanie i możliwości terapii, konsekwencje rozwojowe spastyczności.
- Analiza rozwoju motorycznego w wyższych pozycjach, takich jak: siad, siad boczny, klęk, klęk podparty, stanie, chód.
- Strategia terapii dziecko wiotkie 6 – 12 miesięcy w wyższych pozycjach, z wykorzystaniem technik bodźcowania do podwyższenia napięcia mięśniowego.
- Dziecko spastyczne 6-12 miesięcy – ocena i badanie spastyczności, najczęstsze kompensacje ruchowe, cele, planowanie i możliwości terapii, konsekwencje rozwojowe spastyczności.
- Analiza dzieci z wykorzystaniem materiałów video lub prezentacja pacjenta.
- Pielęgnacja; przewijanie; nosidełka i inne pomoce codziennego użytku stosowane przez rodziców – ich sens, przydatność, ewentualne konsekwencje stosowania.
- Nauka przenoszenia ciężaru ciała w wybranych pozycjach - sadzanie dzieci (tak/nie), łuski, tapy, wkładki, buty etc.
- Definiowanie i formułowanie celów terapeutycznych; praca domowa dla rodziców.
- Powtórki, podsumowanie, pytania uczestników.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest nauka prawidłowego rozwoju motorycznego niemowląt, analiza możliwych zaburzeń ruchowych powstających w pierwszym roku życia oraz poznanie strategii ich terapii.
Czego dowiesz i nauczysz się na kursie?
Uczestnik kursu potrafi:
- na podstawie obserwacji niemowlęcia określić, czy jego rozwój motoryczny jest prawidłowy i adekwatny do wieku,
- zbadać dziecko i określić formę zaburzenia,
- zaplanować strategię terapii w przypadku podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka,
- przewidzieć konsekwencje nieprawidłowego napięcia mięśniowego w przyszłości,
- ocenić rozwój umiejętności siadu, stania i chodu,
- określić patologie rozwoju motorycznego,
- wskazać rodzicom pacjenta sposoby na prawidłową pielęgnację i noszenie dziecka oraz wyeliminować ewentualne wcześniejsze błędy,
- określić przydatność sprzętów wykorzystywanych do codziennej opieki nad dzieckiem.
Czas trwania kursu: 5 dni
Liczba godzin edukacyjnych: 43
Liczba uczestników: 20
Egzamin/zaliczenie: Zaliczenie na podstawie frekwencji na zajęciach.
Akredytacje: brak
Dla kogo: dla fizjoterapeutów
Informacje dodatkowe:
Każdy uczestnik powinien być wyposażony w szmacianą lalkę z ruchomymi stawami, do ćwiczeń podczas kursu.
Instruktor:
Sabina Lizak |