TITLE

Artykuły specjalistyczne / Sport

 

Komunikacja i asertywność w budowaniu relacji z pacjentem

 
Dostepne terminy:     2024

 



Opis szkolenia:
Główną ideą kursu jest prezentacja metody komunikacji opartej na empatii, która pozwala budować i chronić relację z pacjentem. Istotą tej metody jest rozwijanie samoświadomości w kontakcie z drugim człowiekiem, by na otrzymywane komunikaty nie reagować automatycznymi, nawykowymi reakcjami – zwłaszcza tymi obronnymi i  agresywnymi. W tym celu potrzebne jest zrozumienie wartości słuchania drugiej osoby i  usłyszenia jej potrzeb, nawet  jeśli komunikuje je w sposób trudny do zaakceptowania. Budowanie mostu by do niej dotrzeć oznacza odnalezienie empatii wobec siebie i wobec niej: kontakt z potrzebami jej i własnymi, umiejętność podejmowania negocjacji ze sobą i z nią oraz określania pojawiających się uczuć, myśli i strategii osiągnięcia potrzeb. Empatyczna komunikacja wyraża szacunek dla obu stron, ale wymaga pewnego wysiłku. Te podstawowe zasady wspomagające świadomość siebie i tego, co może przeżywać i czego może potrzebować rozmówca, są podstawą różnych zachowań komunikacyjnych, także tych asertywnych.
Asertywne zachowania wyrażają szacunek do samego siebie i do rozmówcy. Opór przed stosowaniem asertywnej odmowy może wyrażać to, czy w przeszłości rodzina dawała do niej prawo. W czasie kursu ważne będzie poszukiwanie własnych psychologicznych granic i  być może negocjowanie ze sobą prawa do nich. Wyraża się w nich także prawo do odpoczynku a więc oddzielania się od problemów pacjentów – przełamanie postawy emocjonalnego „ratowacza”. Jest to część pracy, która wymaga gotowości do zajrzenia wgłąb siebie, choć będzie realizowana metodami, które są bliższe coachingowi niż psychoterapii. Pomocne będzie także poznanie niewłaściwych sposobów komunikacji, jakie pacjenci czasem stosują, by wymusić zaspokojenie własnych potrzeb w kontakcie ze innymi ludźmi (szantaż emocjonalny).



Ramowy program szkolenia:

  • poznanie różnych elementów procesu komunikacji i ich wpływie na reakcje ciała i więzi między ludźmi
  • aktywne słuchanie wypowiedzi pacjenta, by odróżnić fakty od interpretacji oraz usłyszeć jego uczucia i potrzeby
  • uświadomienie sobie własnych nawykowych sposobów reagowania na wypowiedzi pacjentów – także tych nie wyrażonych wprost (manipulacja)
  • budowanie kontaktu ze sobą podczas rozmowy z pacjentem – empatii dla własnych uczuć i potrzeb, wspierających budowanie psychologicznych granic
  • ćwiczenie takich sposobów rozmowy z pacjentem, które budują więź emocjonalną i  pomagają zaspokajać jego potrzeby psychologiczne
  • poznanie wypowiedzi budujących bariery w kontakcie z pacjentem

Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
Kurs jest adresowany do fizjoterapeutów, ze względu na przygotowane przykłady dotyczące specyficznie tej grupy zawodowej.
 


Cel szkolenia:
Poznanie i praktyczne ćwiczenie metod komunikacji z pacjentem, które pozwalają budować dobrą relację terapeutyczną oraz właściwie reagować na oczekiwania i trudne komunikaty pacjentów. Ważnym celem jest także zdobycie większej świadomości własnych psychologicznych granic i problemów w ich egzekwowaniu od otoczenia.



Czego dowiesz się w czasie kursu?

  • o różnych sposobach rozumienia komunikacji interpersonalnej
  • jak różne komunikaty wpływają na nas na poziomie biologicznym
  • o wzajemnych relacjach komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • jakie są składniki reakcji na czyjeś zachowanie i dlaczego warto je rozróżniać
  • jakie są Twoje nawykowe sposoby reagowania na różne zachowania pacjentów
  • którzy pacjenci są dla Ciebie szczególnie trudni i dlaczego
  • o barierach komunikacyjnych czyli o tym, co psuje komunikację
  • jak odróżniać obserwacje od interpretacji i ocen, mówić językiem obserwacji i  dlaczego to ważne
  • o błędnej interpretacji przyczyn czyjegoś zachowania i związanych z nią trudnych emocjach
  • jak empatycznie słuchać, by usłyszeć informacje pomagające budować relację
  • jak właściwie wyrażać prośby i dlaczego warto zastąpić nimi żądania
  • dlaczego warto odróżniać potrzeby od strategii ich zaspokajania
  • co jest potrzebne, by nie reagować automatycznie na agresywne komunikaty
  • czym jest szantaż emocjonalny i jak sobie z nim radzić
  • jak odnaleźć własne psychologiczne granice
  • jak nie brać do domu problemów pacjentów
  • jak budować asertywne wypowiedzi chroniące relację z pacjentem
     


Czas trwania: 2 dni
Liczba godzin edukacyjnych: 13 zegarowych/17,5 x 45 minut
Liczba uczestników: maksymalnie 20 osób
Zaliczenie: na podstawie frekwencji
Dla kogo: fizjoterapeuci
Instruktor: mgr Barbara Langman, psycholog kliniczny, psychoterapeuta, trener metody komunikacji opartej na empatii
Barbara Langman

© 2017 by Reha Plus. All rights reserved.
Agencja Interaktywna Kraków