PNF i Skoliozy - kurs rozwijający

Dostępne terminy:   2024

Krótkie wprowadzenie
Metoda PNF może być stosowana w leczeniu osób z różnymi typami deformacji kręgosłupa, w tym ze skoliozą. Założenia koncepcji są zgodne z wytycznymi międzynarodowymi, w których podkreśla się znaczenie indywidualnego planowania i prowadzenia ćwiczeń, korekcji trójpłaszczyznowej oraz nauczania prawidłowego ustawienia ciała w czasie codziennych czynności.

Opis szkolenia
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które ukończyły kurs podstawowy „PNF i Skoliozy”. W czasie szkolenia przedstawione zostaną aktualne wytyczne postępowania w zakresie leczenia zachowawczego osób ze skoliozami idiopatycznymi oraz skoliozami o znanej przyczynie. Kurs obejmuje zagadnienia praktyczne związane ze szczegółowym badaniem klinicznym chorych ze skoliozami różnego typu oraz planowaniem indywidualnego postępowania. Program szkolenia zawiera nowe zagadnienia takie jak postępowanie w leczeniu dzieci ze skoliozą wczesnodziecięcą oraz skoliozą o znanej przyczynie, występującą u dzieci z MPD, uszkodzeniem rdzenia kręgowego lub chorobami nerwowo-mięśniowymi. Zajmiemy się także analizą poszczególnych faz chodu u chorych ze skoliozami oraz dolegliwościami bólowymi u młodzieży i dorosłych z deformacją kręgosłupa. W czasie szkolenia zaprezentowane będą wybrane techniki terapii manualnej włącznie z neuromobilizacjami , które można skutecznie łączyć z wzorcami metody PNF.

Program szkolenia

• Aktualne standardy leczenia skolioz idiopatycznych - wytyczne międzynarodowe.
  • Badanie kliniczne pacjenta i ocena zdjęć rentgenowskich.
  • Badanie manualne kręgosłupa i miednicy.
  • Skoliozy jednołukowe i dwułukowe - algorytm postępowania zgodnie z założeniami metody PNF.
  • Skoliozy trzyłukowe z łukiem szyjno – piersiowym – algorytm postępowania zgodnie z założeniami metody PNF.
  • Wady rozwojowe kompleksu lędźwiowo- krzyżowo – biodrowego - algorytm postępowania wg koncepcji PNF.
  • Mobilizacje związane z poprawą funkcji oddechowej.
  • Ból – znaczenie technik rozluźniających.
  • Podstawy badania różnicowego kompleksu biodrowo-lędźwiowo-krzyżowego u pacjentów bólowych
  • Terapia manualna pacjentów bólowych (stawy, obwodowy ukł. nerwowy, ukł. mięśniowy)
  • Zaburzenia chodu - analiza i stymulacja faz chodu zgodnie z założeniami metody PNF.
  • Specyfika postępowania w skoliozach wczesnodziecięcych i dziecięcych.
  • Skoliozy o znanej przyczynie - zasady planowania postępowania w wybranych przypadkach klinicznych (uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego, dysfunkcje rdzenia kręgowego, przepukliny oponowo - rdzeniowe).
  • Skoliozy o znanej przyczynie (choroby nerwowo-mięśniowe).
  • Postępowanie pooperacyjne.
  • Terapia pacjentów.
  • Wyjaśnienie i przedstawienie zasad i pojęć typowych dla TM na przykładzie odcinka piersiowego.
  • Odcinek Th – badanie, techniki badania, techniki mobilizacji
  • Żebra – badanie, techniki badania, techniki mobilizacji
  • Miednica oraz staw krzyżowo – biodrowy  - badanie, techniki mobilizacji
  • Stawy odcinka L – badanie, przykładowe leczenie
  • Pacjent bólowy z zaburzeniem obwodowego układu nerwowego – badanie, przykładowe leczenie
  • Badanie różnicowe pacjenta bólowego odcinka szyjnego kręgosłupa.
  • Badanie pacjenta bólowego z zaburzeniem pochodzenia mięśniowego.
  • Terapia tkanek miękkich mięśni na przykładzie m. podpotylicznych.

Cel  szkolenia
Celem szkolenia jest poszerzenie wiedzy zdobytej podczas kursu podstawowego o nowe zagadnienia  związane z badaniem i planowaniem terapii u pacjentów ( dzieci oraz dorośli)  z różnymi typami skolioz oraz deformacjami kręgosłupa.

Nabywane umiejętności.

• Umiejętność badania pacjentów ze skoliozą idiopatyczną lub ze skoliozą o znanej przyczynie zgodnie z wytycznymi międzynarodowymi.
  • Ocena zdjęć rentgenowskich.
  • Umiejętność przeprowadzenia podstaw badania różnicowego pacjentów bólowych w odcinku szyjnym oraz w obszarze biodrowo-lędźwiowo-krzyżowym.
  • Umiejętność oceny ruchomości wybranych struktur ciała oraz uogólnionej hipermobilności stawowej
  • Umiejętność analizowania poszczególnych faz chodu u pacjentów ze skoliozą.
  • Umiejętność dostosowania wzorców i technik metody PNF do trójpłaszczyznowej deformacji kręgosłupa.
  • Umiejętność zastosowania wybranych technik terapii manualnej do trójpłaszczyznowej deformacji kręgosłupa.
  • Umiejętność planowania i prowadzenia fizjoterapii u pacjentów z różnymi typami skoliozy idiopatycznej.
  • Umiejętność planowania i prowadzenia fizjoterapii z pacjentami ze skoliozą wczesnodziecięcą i dziecięcą.
  • Umiejętność planowania i prowadzenia fizjoterapii z pacjentami bólowymi ze skoliozą.
  • Umiejętność planowania i prowadzenia terapii u pacjentów ze skoliozą w zależności od stwierdzonych zaburzeń chodu.
  • Umiejętność planowania i prowadzenia fizjoterapii po leczeniu operacyjnym skoliozy.
  • Umiejętność mobilizacji wybranych struktur ciała o zmniejszonej ruchomości (odcinek szyjny, piersiowy, lędźwiowy, staw krzyżowo-biodrowy, staw biodrowy).
  • Umiejętność przeprowadzenia neuromobilizacji na przykładzie opony twardej
  • Umiejętność prowadzenia leczenia przeciwbólowego układu mięśniowego, stawowego lub nerwowego na przykładzie odcinka szyjnego i lędźwiowego.
  • Edukacja zdrowotna pacjentów i ich rodzin.
  • Umiejętność pokierowania pacjenta do innych specjalistów zgodnie z wytycznymi w zakresie leczenia osób ze skoliozami.

Czas trwania: 5 dni
Ilość godzin edukacyjnych: 50
Liczba uczestników: 20
Egzamin/Zaliczenie:  zaliczenie na podstawie frekwencji na zajęciach